środa, 8 kwietnia 2015

Chleb żytni jasny


Do tego chleba miałam trzy podejścia i jak to mówią, że do "trzech razy sztuka", to u mnie się sprawdziło :) Problem jaki miałam z tym chlebem,to że ciągle był dla mnie za kwaśny, ale gdy znacznie skróciłam czas wyrastania, to osiągnęłam zamierzony efekt.
Przepis z książki Piotra Kucharskiego "Chleb" z moimi małymi zmianami :)
 


Zaczyn (8-12 godzin przed pieczeniem)
30 g zakwasu żytniego
100 g mąki typ 720
90 ml wody

Składniki wymieszać ze sobą, przykryć folią spożywczą i odstawić na 8-12 godzin. Zakwas jest gotowy, gdy da się wyczuć lekko kwaśny zapach i ma gąbczastą strukturę.

Ciasto właściwe (w dniu pieczenia)
175g zaczynu 
400 g mąki żytniej typ 720
200 g mąki pszennej pełnoziarnistej
325 ml wody
1 łyżeczka soli

Do zakwasu dodać pozostałe składniki. Przykryć folią spożywczą i odstawić w ciepłe miejsce na ok 2. godzin. Ciasto chlebowe zwiększy swoją objętość oraz oraz będzie miało gąbczastą strukturę. Robię to zawsze w szklanej misce, co pozwala mi obserwować ciasto chlebowe. Keksówkę o wymiarach 23 cm x 10 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Przełożyć ciasto i zwilżoną dłonią wyrównać, wierzch posmarować oliwą i posypać mąką. Następnie przykryć folią spożywczą, ale niezbyt szczelnie i odstawić w ciepłe miejsce do wyrastania na ok 60 minut. Ciasto musi wyrosnąć niemalże do wysokości foremki. Piekarnik rozgrzać do 220°C, następnie zaparować. Wyrośnięty chlebek ponacinać następnie wstawić do piekarnika i ponownie zaparować. Piec przez 45-50 minut. Na 10 minut przed końcem pieczenia wyjąć z foremki i piec bezpośrednio na kratce. Najlepiej kroić gdy porządnie przestygnie, a najlepiej następnego dnia.








Image and video hosting by TinyPic

13 komentarzy:

  1. Kiedy widze takie slicznosci na blogach, to strasznie zaluje, za sama nie bardzo umiem piec chleb...
    :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ładny, zaraz go nastawię :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękny :) Bardzo często go piekę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Asiu, jesteś mistrzynią w wypiekaniu chleba!!!!
    Cudnie wygląda:)
    buziaczki ślę

    OdpowiedzUsuń
  5. Asia ja się chyba do Ciebie na jakiegoś tosta wproszę z takiego chlebka, jest mistrzowski! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bellissimo questo pane, complimenti. Grazie per averlo portato alla raccolta di Panissimo, il link giusto è questo http://www.ipasticciditerry.com/colomba-glassata-al-cioccolato/
    e non quello che hai linkato sulla foto di Panissimo. A presto

    OdpowiedzUsuń
  7. Jaką konsystencję ma zakwas po dokarmieniu?

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam, czy ten chleb naprawdę nie wymaga żadnego mieszania?
    Wygląda pięknie 🍞

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam, czy proporcje są właściwe? Mi ciasto wyszło strasznie gęste ☹️

    OdpowiedzUsuń
  10. Wszystko pięknie, tylko to nie jest chleb żytni a pszenno-żytni. Ja piekę według oryginalnego przepisu Kucharskiego, wyłącznie z mąki żytniej. Nie mam alergii na gluten, ale białka a tym samym glutenu w mące żytniej jest prawie po połowę mniej więc ta mąka mi służy doskonale a chleb jest równie puszysty nawet po dodaniu pół szklanki mąki żytniej pełnoziarnistej. polecam tym osobom które nie najlepiej trawią gluten.

    OdpowiedzUsuń