czwartek, 7 maja 2015

Chleb orkiszowy z amarantusem na zakwasie


Przepis na ten cudowny chleb znalazłam u Angie. 
I muszę przyznać, że  Angie piecze wspaniałe chlebki.
 Przepis nieco zmodyfikowałam, a efekt już sami widzicie, wart jest czekania
Najlepiej smakował nam z wędliną.



Składniki na amarantusa:
100 g ziaren amarantusa

325 ml wody 
szczypta soli

Składniki na chleb

150 g aktywnego zakwasu żytniego
220 g mąki pszennej chlebowej

30 g mąki żytniej razowej
150 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
ugotowany amarantus

10 g soli

50 g słonecznika

400 g wody



Wodę zagotować razem z amarantusem i szczyptą soli, następnie gotować go, aż wchłonie całą wodę i będzie miękki, ale chrupiący. Zdjąć z palnika następnie ostudzić. Mąki, zakwas, wodę sól, słonecznik oraz amarantus wymieszać w misce. Ciasto jest luźne. Do natłuszczonej i wysypanej otrębami keksówki (o wymiarach 23x13) przelać ciasto, wyrównać i przykryć folią spożywczą. (jeśli nie macie foremki z nieprzywierającą powłoką to wyłóżcie ją papierem do pieczenia) Chleb odstawić do wyrastania.na około 3-5 godzin. (u mnie wyrastał 3 godziny) Wyrośnięty chleb wstawić do nagrzanego piekarnik na 240 C i piec 15 minut, po czym obniżyć temperaturę do 200 stopni i piec jeszcze ok. 40 minut. Gotowy bochenek wyjąć z foremki i studzić na kratce. Upieczony bochenek pukany od spodu wydaje głuchy dźwięk. Zanim ukroimy pierwszą kromkę warto poczekać do następnego dnia :) wtedy miąższ się ustabilizuje. Ja wytrzymałam 4 godziny :)




Wypiek bierze udział w majowej liście  "Na zakwasie i na drożdżach"  
prowadzonej  przez Fabrykę Kulinarnych Inspiracji.


6 komentarzy:

  1. Muszę spróbować takie zrobić! Chlebek wygląda wybornie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ty też pieczesz wspaniałe chlebki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Smakowity i zdrowy :) Lubię takie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jesteś mistrzynią w wypiekaniu chleba Asiu:) Pycha wygląda.
    miłego popołudnia

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda fantastycznie! Aż się zarumieniłam, kiedy czytałam wstęp: ))

    OdpowiedzUsuń